Pierwszym etapem wdrożenia jaki realizujemy w DSR jest faza analizy i projektowania rozwiązania. W trakcie etapu pierwszego dokonujemy wraz z klientem analizy procesu produkcyjno-planistycznego, weryfikujemy dane wejściowe jakimi dysponuje klient, określamy niezbędne działania i czynności do wykonania, a następnie dzielimy je na podetapy. Należy zwrócić uwagę, nie tylko na sferę funkcjonalną (analiza procesów biznesowych), ale również technologiczną (przegląd infrastruktury), oraz wyznaczyć konkretne, możliwe do zmierzenia cele (Key Performance Index - KPI). Etap ten kończy się spisanym i zaakceptowanym dokumentem analizy.
W trakcie drugiego etapu modelujemy rozwiązanie z klientem. Modelowanie dzielimy również na fazy. W każdej kolejnej fazie następuje rozszerzenie modelu utworzonego w poprzedniej fazie o kolejne informacje. Użytkownicy poznają dzięki temu system w sposób kompleksowy i mają wiedzę niezbędną do świadomego użytkowania systemu. Model I jest modelem podstawowym, weryfikującym jakość danych podstawowych zaimportowanych do systemu APS 4FACTORY. Model ostatni jest już końcowo sparametryzowanym systemem, realizującym potrzeby planistyczne użytkowników, gotowym do uruchomienia produkcyjnego.
Etap trzeci jest poświęcony testom i szkoleniom użytkowników końcowych. W trakcie testów dnia codziennego i akceptacyjnych następuje potwierdzenie prawidłowości działania modelu finalnego, testowe, masowe pobieranie danych. Wszelkie zauważone rozbieżności, błędy są usuwane przed zakończeniem etapu. Wynikiem etapu jest decyzja o uruchomieniu produkcyjnym wraz z wyznaczeniem konkretnej daty uruchomienia.
Przeczytaj: Nagła zmiana planów. Jak wdrożenie systemu APS 4FACTORY pomaga firmie produkcyjnej utrzymać stabilność?
Etap ostatni rozpoczyna się uruchomieniem produkcyjnym i trwa tak długo, jak długo wdrożony system jest użytkowany w przedsiębiorstwie. W ramach tego etapu przedsiębiorstwo użytkujące APS 4FACTORY oraz dostawca najczęściej kontynuują kooperację, wiążąc się dodatkowymi umowami na mocy których, realizowane są usługi powdrożeniowe. Do najczęściej zawieranych umów należą umowa SLA (Service Level Agreement – zapewniająca poziomy świadczenia usług wraz z określeniem czasów reakcji na określony poziom istotności zgłoszenia), SPA (Sale and Purchase Agreement – regulująca warunki transakcji, warunki cenowe i sposób zapłaty oraz obowiązki i odpowiedzialność stron ułatwiająca realizację drobnych optymalizacji w czasie produkcyjnego cyklu życia) i SMA (Software Maintenance Agreement – umowa wsparcia technicznego)
Najczęściej spotykanymi spowalniaczami/problemami w trakcie wdrożeń są:
- Braki lub niska jakość danych, którymi zasilane są systemy planistyczne
- Konieczność oczekiwania na przekazanie danych pobieranych z systemów klienta, szczególnie we wdrożeniach, w których eksport danych z systemów klienta realizuje partner zewnętrzny.
- Trudność w ocenie, czy wdrożenie zakończone jest sukcesem czy nie. Należy w etapie pierwszym wyznaczyć mierzalne cele, osiągalne, powiązane ściśle z możliwościami budżetowymi, czasowymi i zasobami.
Zastosowanie podejścia procesowego przez firmę DSR w trakcie organizacji wdrożenia, podział na etapy, wraz z wyznaczeniem możliwych ryzyk i sposobów ich przeciwdziałania pozwala zakończyć wdrożenie i uruchomić system planistyczny, będący narzędziem wspierającym realizacje procesu produkcyjnego, pozwalającym maksymalizować zdolności produkcyjne i minimalizować straty wpływające na obniżenie OEE.
Autor:
Kinga Dębska
Project Manager
DSR S.A.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.