Zamknij
REKLAMA

Słodziki sztuczne i naturalne. W jaki sposób pomogą ograniczyć spożycie cukru?

11:30, 13.05.2020 | Artykuł
Skomentuj

Ograniczenie nadmiernej liczby słodkich przekąsek jest trudne, zwłaszcza że łatwo uzależnić się od cukru. Słodziki są świetną alternatywą dla niego i pozwalają stopniowo wdrażać do swojego życia zdrowe nawyki.

Słodziki sztuczne – czy warto po nie sięgać?

Sztuczne słodziki to między innymi:

  • aspartam,
  • cyklaminian sodu,
  • sacharyna.

W internecie można spotkać artykuły traktujące o tym, że słodziki te są rakotwórcze. Stwierdzenia te nie zostały jednak poparte żadnymi danymi naukowymi, które odnosiłyby się do ludzi. Przeprowadzono jedynie badania doświadczalne na zwierzętach. Wyniki te, w odniesieniu do ludzi, nie sprawdziły się. Wbrew pogłoskom aspartam nie ma również żadnego wpływu na zwiększenie częstotliwości ataków padaczkowych u najmłodszych. Również metanol pochodzący w trakcie metabolizacji aspartamu powstaje w minimalnych ilościach, nieszkodliwych dla człowieka. Jak widać na powyższym przykładzie, sztuczne słodziki nie mają zbyt dobrej sławy i to najczęściej niesłusznie.

Słodziki naturalne – w jaki sposób wspierają zrzucenie zbędnych kilogramów?

Słodziki mogą być wsparciem dla osób, które mają problem ze spożywaniem nadmiernych ilości cukru. Stanowią też świetny element profilaktyki w przypadku osób z cukrzycą, nadwagą i otyłością. Nie należy ich natomiast stosować jako zamiennik cukru, spożywany bez kontroli i w nadmiernych ilościach.

Do najpopularniejszych słodzików naturalnych zaliczamy:

  • ksylitol – jest często stosowany jako zamiennik cukru w gumach do żucia; ma niski indeks glikemiczny; nie wywołuje próchnicy; jednak także i tu trzeba zachować umiar, gdyż zbyt duże spożycie może wywołać efekt przeczyszczający;
  • erytrytol – dużo rzadziej powoduje biegunkę, gdyż jest lepiej tolerowany przez organizm niż ksylitol;
  • stewia – 300 razy słodsza od zwykłego cukru; nie zawiera kalorii, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku osób, które chcą zgubić trochę kalorii; od niedawna używany zamiennik cukru w naszym kraju; ma wiele cennych właściwości (działa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, obniża ciśnienie krwi)
  • miód – jest zdrowy, choć zawiera dużo glukozy i fruktozy; świetny jako dodatek w niedużych ilościach;
  • sok z agawy – bogaty w fruktozę, dlatego też nie powinno spożywać się go zbyt często.

Naturalne słodziki wspierają ograniczanie złych nawyków żywieniowych, wynikających z nadużywania białego cukru, a także ograniczają ryzyko zachorowania na choroby, takie jak cukrzyca typu II, otyłość czy choroby krążenia. Przyjmowane w umiarkowanej ilości i stosowane z rozsądkiem, pomagają w zgubieniu nadmiernych kilogramów oraz w utrwalaniu zdrowszych nawyków żywieniowych. Patrząc na problem szerzej, Polacy spożywają aż 45 kilogramów cukru rocznie, podczas gdy zalecana norma to maksymalnie 9 kilogramów cukru w skali roku. Widać więc wyraźnie, jak duży problem dotyczy nas wszystkich. Słodziki, zarówno te sztuczne, jak i naturalne, mogą pomóc w powrocie do zdrowych nawyków.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA