Praktycznie po każdym wypadku czy kolizji z udziałem kierowcy - seniora lub seniorki pojawiają się głosy, że starsze osoby nie powinny już zasiadać "za kółkiem". Ewentualnie dość często (np. raz w roku) przechodzić badania lekarskie, bo przecież wśród osób bardzo zaawansowanych wiekowo są także bardzo sprawne pod każdym względem i niestanowiące ryzyka na drodze.
Unia Europejska. Badania lub samoocena
Jednak podczas prac nad zmianami w przepisach dotyczących prawa jazdy w Unii Europejskiej europosłowie odrzucili projekt, zakładający obowiązkowe badania lekarskie co 5 lat dla wszystkich kierowców powyżej 70. roku życia. Dlaczego? Bo propozycja ta jest dyskryminująca względem dużej grupy obywateli.
Co w zamian? Parlament Europejski przyjął, że kierowcy, którzy ukończyli "70" muszą przejść ocenę stanu zdrowia przed uzyskaniem nowego prawa jazdy. Ocena nie wszędzie musi mieć formę klasycznego badania lekarskiego.
Otóż niektóre państwa decydują się na... formularz samooceny, w którym kierowca sam opisuje swoją zdolność do prowadzenia pojazdów. Taki system działa już w Szwecji i Holandii.
W Polsce bez limitu, ale z badaniami
W naszym kraju nie obowiązuje górna granica wieku, do której można prowadzić auto. Ale ważny jest brak przeciwwskazań medycznych.
Schorzenia, które najczęściej wykluczają możliwość kierowania autem:
choroby stawów uniemożliwiające sprawne kierowanie pojazdem,
poważne zaburzenia słuchu,
przebyte udary mózgu,
znaczące pogorszenie wzroku,
problemy z koncentracją i pamięcią,
zaburzenia psychiczne,
chroniczne zmęczenie i senność
choroby sercowo-naczyniowe
cukrzyca
padaczka
Lekarze orzecznicy odgrywają kluczową, decydującą rolę w ocenie zdolności kierowców do prowadzenia auta, a ich decyzje są wiążące.
Wiek a bezpieczeństwo drogowe
Nie jest tajemnicą, że u osób, które ukończyły 55, 50 lat zachodzą w organizmie zmiany, które mogą niekorzystnie wpływać na zdolność prowadzenia pojazdu.
Co się pogarsza? Np. czas reakcji, pojawiają się trudności w ocenie odległości, zawężenie pola widzenia oraz spowolniony refleks. To naturalne objawy dla każdego z biegiem lat, ale mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na ulicy czy drodze. I to się potwierdza, np. w warunkach ograniczonej widoczności, przy intensywnym ruchu lub w sytuacjach stresowych.
Z policyjnych danych wynika, że w 2023 r. w Polsce kierowcy powyżej 60. roku życia byli sprawcami 3571 wypadków drogowych. A więc także oni mogą stanowić zagrożenie, stąd potrzeba świadomości własnych ograniczeń wynikających z wieku.
"Prawko" na 15 lat. Ale nie w każdym przypadku
Obecnie w naszym kraju prawo jazdy wydawane jest standardowo na okres 15 lat, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. W przypadku osób cierpiących na choroby przewlekłe lub inne dolegliwości dokument może być wydany na krótszy okres.
W takich przypadkach przedłużenie prawa jazdy wymaga przedstawienia aktualnego zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego brak przeciwwskazań. Nowe regulacje unijne nie zmieniają tego systemu, ale mogą spowodować, że coraz więcej seniorów będzie odwiedzać lekarza odnośnie prawa jazdy.
Komentarze (0)