Stworzenie sieci odnośników kierujących do domeny to jedno z najważniejszych zadań, przed którym stoi specjalista SEO. W tym artykule omawiamy wpływ linkowania na pozycjonowanie stron, wyjaśniając różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami linków. Podpowiadamy, gdzie szukać miejsc do promocji serwisu oraz skąd pozyskiwać wartościowe odnośniki do własnego portalu internetowego.
Co to jest link?
Mianem linku można określić dowolny element na stronie internetowej, który po kliknięciu przenosi użytkownika w inne miejsce w sieci. Hiperłącze najczęściej osadza się pod widocznym tekstem określanym mianem anchora, najczęściej stanowiącym słowo kluczowe, na które chcemy pozycjonować linkowaną podstronę. Oprócz fraz widoczną treścią odnośnika są także adresy URL, grafiki, przyciski Call to Action czy wyrażenia typu kliknij, zobacz, sprawdź.
Pozycjonowanie stron internetowych: rodzaje linków
Z punktu widzenia SEO odnośniki do stron można podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Te pierwsze służą do przemieszczania się użytkowników pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie. Będą to więc wszystkie łącza kierujące do podstron z produktami w sklepie internetowym, odnośniki do pobieranych dokumentów czy linki do oferty firmy. Z kolei odsyłacze zewnętrzne to wszystkie adresy, które kierują użytkownika do zewnętrznej strony.
Rozróżnia także podział na linki dofollow oraz nofollow. Te pierwsze nie pozwalają robotom wyszukiwarki przechodzić pomiędzy stronami i nie są uwzględniane przy określaniu pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Z kolei link dofollow pozwala na przekazywanie Page Rank linkowanej podstronie, co automatycznie informuje Google, że jest ona godna zaufania. To sprawia, że pozycjonowanie stron koncentruje się na pozyskiwaniu wartościowych odnośników, pochodzących z cieszących się reputacją witryn.
Skąd pozyskiwać linki do swojej strony?
Jednym z najpopularniejszych źródeł pozyskiwania linków są katalogi stron internetowych. Choć szczyt ich popularności minął kilka lat temu, nadal pełnią ważną funkcję, pomagając różnicować profil linków zwrotnych. Kolejnym miejscem jest komentarz na blogu lub wpis na forum internetowym. Zaufanie budują również treści umieszczane w social mediach, choć publikacje w nich nie są traktowane przez Google jako bezpośredni czynnik rankingowy.
Zewnętrzne publikacje i ich wpływ na pozycjonowanie stron www
Jednym z najbardziej prestiżowych źródeł pozyskiwania linków są za to artykuły sponsorowane publikowane na zewnętrznych portalach. Taka forma promocji wymaga zazwyczaj odpowiednio wysokiego budżetu, gdyż koszty linkowania obejmują wynagrodzenie dla autora treści oraz opłatę za publikację. Jednak pozwala ona nie tylko na zdobycie wartościowego odnośnika do strony, ale także na skierowanie na nią dodatkowego ruchu, co może skutkować wzrostem liczby konwersji. Jeśli zamierzamy zlecić pozycjonowanie wyspecjalizowanej firmie SEO, jej dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie link buildingu powinny być jednym z kluczowych kryteriów wyboru.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl