Sprawa wycinki przy Norbertańskiej zaczyna się w październiku 2022 roku. Do Urzędu Miasta Płocka wpłynął wniosek od PKP PLK, zarządcy linii kolejowych o wycinkę drzew w tym miejscu. Ratusz odrzucił wniosek kolejarzy.
Powołali się na względy bezpieczeństwa i ustawę o transporcie kolejowym. Przepisy tej ustawy pozwalają na usuniecie drzew ze względów bezpieczeństwa w pasie 15 metrów od torowiska. Przepisy te zostały znowelizowane i poszerzają pas bezpieczeństwa bez drzew o kolejne sześć metrów. PKP PLK wystąpiło o nieco mniej, bo o usunięcie roślin do górnej krawędzi przekopu
- mówi w rozmowie z nami Hubert Woźniak z Referatu Informacji Miejskiej urzędu miasta.
Ratusz odrzucił wniosek kolejarzy.
Nie zgodziliśmy się z argumentami, że powstały warunki, pogarszające stan bezpieczeństwa. Naszą odmowę oparliśmy na przepisach ustawy o ochronie przyrody. Było to w styczniu 2023 roku
- mówi Woźniak.
PKP PLK odwołało się jednak od tej decyzji płockiego ratusza.
Miasto zmuszone do wydania zgody
Spółka odwołała się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. W kwietniu 2023 roku SKO w całości uchyliło decyzję o odmowie wycinki i nakazało ratuszowi ponowne rozpatrzenie sprawy. Tym razem w oparciu o przepisy ustawy o transporcie kolejowym.
Decyzja ta nie pozostawiała nam wyboru, musieliśmy zgodzić się na usunięcie drzew i krzewów, i taką zgodę wydaliśmy. Wycinka miała nastąpić w styczniu 2024 roku
- mówi Woźniak.
I zgodnie z planem nastąpiła.
Kolejarze wskazują na bezpieczeństwo
Zwrócilismy się do PKP PLK z pytaniami o powody wycinki oraz czy ktoś przyjrzał się w ogóle stanowi drzew.
Priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i w ruchu kolejowym. Nawet pojedyncze drzewo może poważnie zakłócić ruch kolejowy. W 2023 r. na terenie woj. mazowieckiego odnotowano 3 przypadki wstrzymania ruchu pociągów z powodu drzew na sieci trakcyjnej. Opóźnionych zostało 111 pociągów pasażerskich na prawie 3000 minut
- wskazuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Rzecznik wskazuje na art. 56 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym.
Art 56. Usunięcie drzew lub krzewów
1. W razie potrzeby usunięcia drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne, starosta, na wniosek zarządcy, wydaje decyzję o usunięciu drzew lub krzewów. Decyzję wykonuje zarządca.
Przed przystąpieniem do prac zawsze wykonywana jest szczegółowa inwentaryzacja roślinności. Usuwane są tylko te drzewa, które w realny sposób zagrażają przejeżdżającym pociągom
- wskazuje Jakubowski.
Jak precyzuje, 35 drzew w ocenie PKP PLK realnie stwarzało niebezpieczeństwo.
W art. 56 jest też zapis obligujący kolejarzy do odszkodowania. Według naszych informacji PKP PLK dokona w Płocku nasadzeń kompensacyjnyc
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.