reklama

Pociągi za 2 mld zł: rekordowe zamówienie Kolei Mazowieckich

Opublikowano:
Autor:

Pociągi za 2 mld zł: rekordowe zamówienie Kolei Mazowieckich - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościKoleje Mazowieckie nie zwalniają tempa w realizacji historycznego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wczoraj przedstawiciele spółki podpisali trzy umowy. Pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu 6 pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020. Kolejne to umowy z firmą Stadler Polska Sp. z o.o – umowę wykonawczą na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowę przedwstępną dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów.

Koleje Mazowieckie nie zwalniają tempa w realizacji historycznego zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wczoraj przedstawiciele spółki podpisali trzy umowy. Pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu 6 pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020. Kolejne to umowy z firmą Stadler Polska Sp. z o.o –  umowę wykonawczą na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowę przedwstępną dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów.

Podpisując umowę na dostawę 6 pierwszych pojazdów FLIRT, Koleje Mazowieckie kontynuują realizację podpisanej 17 stycznia br. umowy ramowej dotyczącej zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych. Umowa opiewa na ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to 96,16 mln zł. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ i wynosi 580 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.

Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), ponadto pojazdy wyposażone będą w moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).

 
Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, prezes zarządu KM Robert Stępień, oraz członek zarządu KM Czesław Sulima.


Koleje Mazowieckie i firma Stadler Polska Sp. z o.o. podpisali umowę wykonawczą na dostawę 6 pierwszych pojazdów dofinansowanych z RPO WM 2014-2020. Ze strony Stadlera umowę podpisali Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową i Wschodnią w firmie Stadler i prezes zarządu Stadler Polska sp. z o.o., oraz Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska. Spółkę KM reprezentowali Robert Stępień, prezes zarządu, oraz Czesława Sulima, członek zarządu.

Wartość umowy na pierwsze 6 pojazdów wyprodukowanych przez Stadler Polska Sp. z o. o. to 205,8 mln zł (brutto). Co ważne, kwota podpisanej umowy obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników.

Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.

– Umowa ze Stadlerem rozpoczyna proces produkcji pierwszych pojazdów FLIRT najnowszej generacji. Z fazy przygotowywań formalnych wchodzimy w etap realizacji założeń naszej polityki taborowej, której celem jest wycofanie z eksploatacji najstarszego taboru i zastąpienie go nowym. Kolejne umowy wykonawcze będziemy podpisywać zgodnie z harmonogramem przyjętym dzisiaj umową przedwstępną. W rezultacie do 2022 r. na torach Mazowsza przybędzie 61 pięcioczłonowych ezt. Należy podkreślić, że wraz z pojazdami kupujemy ich utrzymanie, szkolenia dla pracowników, a także nowy symulator jazdy –mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Dwa pierwsze zamówione pociągi FLIRT wyjadą na mazowieckie tory w IV kwartale 2019 r. Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, przewidziano je do obsługi relacji Warszawa – Działdowo. Wraz z pojazdami zostanie dostarczony symulator. Pozostałe pociągi będą pojawiały się sukcesywnie. Ostatni musi zostać dostarczony KM w terminie 21 miesięcy od dnia podpisania umowy wykonawczej.

 
Od stycznia firma Stadler utworzyła już ponad 50 nowych etatów, docelowo będzie ich ponad 200.
 

Kolejna umowa między Kolejami Mazowieckimi a firmą Stadler Polska to umowa przedwstępna przyjmująca harmonogram określający terminy podpisania umów wykonawczych na 55 pozostałych pojazdów. 55 sztuk pięcioczłonowych ezt ma obsługiwać trasy leżące w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym. Zakupione pojazdy zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, które spółka zamierza wycofać z eksploatacji. Do 2022 r. planowane jest wycofanie 39 pojazdów ezt starej generacji.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE