Reklama

Rekordowy zakup Kolei Mazowieckich: kupią pociągi za ponad 2 mld zł

Opublikowano:
Autor:

Rekordowy zakup Kolei Mazowieckich: kupią pociągi za ponad 2 mld zł - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych. Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczy je Stadler Polska Sp. z o.o. Co ważne, pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a prace zyska tam nawet kilkaset osób. Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł.

To będą największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych. Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczy je Stadler Polska Sp. z o.o. Co ważne, pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a prace zyska tam nawet kilkaset osób. Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł.

13. rok działalności samorządowej spółki Koleje Mazowieckie upływa pod znakiem historycznych inwestycji. Jak zauważa marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, to przełom i kolejny duży impuls rozwojowy dla przewoźnika. Kiedy tworzyliśmy Koleje Mazowieckie, dysponowały one jedynie dzierżawionymi i dość wysłużonymi pojazdami. Dziś wożą pasażerów 317 składami, a po tym zakupie będzie ich 388. KM są teraz fenomenem na skalę krajową. Od kilku lat zajmują drugie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Do tego są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju – dodaje.

Przetarg tej skali to wielkie wyzwanie, ale idą za nim ogromne korzyści. Wszystkie pojazdy będą pochodziły od jednego producenta, co ma kluczowe znaczenie przy ich późniejszej eksploatacji i utrzymaniu. Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Nowoczesne pociągi to także większy komfort dla podróżnych, na co zwraca uwagę Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Jakie więc będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

Koszt zakupu to ponad 2,2 mld zł brutto. Spółka Stadler Polska Sp. z o.o. na realizację tej inwestycji aplikuje o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Poziom dofinansowania wynosi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, do których zaliczają się zakup taboru i symulatora jazdy pociągiem, szkolenia pracowników oraz pakiety pozderzeniowo-naprawcze. Wydatki dotyczące serwisu będą pokrywane ze środków własnych przewoźnika.

Co ważne, wszystkie zamówione pociągi zostaną wyprodukowane na Mazowszu – w zakładach firmy Stadler w Siedlcach. Do końca 2017 r. wyprodukowano tu łącznie 386 pociągów, które obsługują rynek polski, niemiecki, włoski, holenderski, węgierski, czeski i białoruski. Dzięki temu w zakładzie powstanie ponad 200 nowych miejsc pracy.
 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE