Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie byli bardzo aktywni na zajęciach. Temat tolerancji został przez panią psycholog przepracowany od drugiej strony. Uczniowie samodzielnie, poprzez doświadczanie, doszli do wniosków na postawione wcześniej pytanie: „dlaczego ludzie są nietolerancyjni?”
Poprzez zabawę z papierowymi torebkami na głowach uczniowie zauważyli, że nikt nie chce wyglądać tak samo, nikt nie chce być taki sam, że świat, w którym wyglądalibyśmy tak samo byłby – jak mówiły dzieci – nudny. Uczniowie zrozumieli, że każdy z nas jest inny i ta inność jest po pierwsze normalna, a po drugie pożądana.
W dalszej części lekcji uczniowie poznali definicję tolerancji i poszukiwali odpowiedzi na pytanie z jakiego powodu ludzie bywają nietolerancyjni. Ważnym etapem lekcji były także stereotypy. Uczniowie omówili, a następnie, na tablicy, ścierali powszechne lecz nieprawdziwe stereotypy.
Ważne wnioski do jakich doszły dzieci są takie, że ludzie, by być tolerancyjnymi powinni nie bać się poznawać odmienne kultury, narody i ich tradycje, bo brak tolerancji wynika najczęściej z lęku przed tym co obce i z braku wiedzy.
Takich lekcji powinno być we wszystkich szkołach w Polsce więcej. Uczniowie wykazują zainteresowanie tematem tolerancji, akceptacji czy innymi zagadnieniami z zakresu relacji międzyludzkich.
Autor tekstu: Mateusz Lewandowski
Fot. Patrycja Piwoni-Koprucka i Mateusz Lewandowski
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.