Otwartość: dobry sprzedawca czerpie przyjemność z rozmowy z klientami
Jeśli interesuje cię praca w obsłudze klienta w Warszawie, zapewne przeglądałeś już dostępne oferty (jeśli nie – zrób to jak najszybciej). Na pewno dostrzegłeś, że pracodawcy wymagają przede wszystkim otwartości i komunikatywności. To właśnie radość, jaką niesie ci obcowanie z klientem i rozmowa z nim, stanowią podstawę sukcesu w handlu. Obsługa klienta to zajęcie dla ekstrawertyków i optymistów.
Empatia: jak odczytywać emocje i potrzeby klienta?
Aby jak najlepiej spełnić oczekiwania klienta, trzeba przede wszystkim dobrze go zrozumieć. Nie zawsze będzie on miał pełną wiedzę o ofercie. Dobry pracownik obsługi klienta potrafi niemal czytać w myślach. Tak naprawdę kluczem jest jednak wysoka inteligencja emocjonalna, pozwalająca na wczuwanie się w sytuację innych osób. Jeśli uda ci się spełnić te wymagania klienta, o których nawet on sam dobrze nie wiedział, możesz mieć pewność, że poleci cię znajomym a sam wróci po kolejny produkt.
Opanowanie: trudna sztuka komunikacji z klientem roszczeniowym
Nie wszyscy klienci będą pozytywnie nastawieni. Jedni przyjdą do sklepu po długim i ciężkim dniu w pracy, inni po sprzeczce małżeńskiej. Będą i tacy, którzy zawiedli się na produkcie i żądają zwrotu kosztów. W każdej z tych sytuacji należy zachować pełen profesjonalizm i zimną krew – wykłócanie się z klientem nie wchodzi w grę. Jednocześnie nie należy wszystkiego brać do siebie – roszczeniowy klient może posłużyć się nawet niewybrednymi epitetami czy próbować podważyć twój profesjonalizm.
Perswazja: przekonaj klienta, że tego właśnie potrzebuje
Obsługa klienta może być inicjowana z obu stron: przez klienta poszukującego produktu, ale i przez handlowca poszukującego nabywców. W obu przypadkach szczególną rolę odgrywa perswazyjność. Musisz potrafić wykazać, dlaczego twój produkt jest lepszy od konkurencji a czasem wręcz uświadomić klientowi potrzebę jego posiadania – oczywiście wszystko w ramach biznesowej etyki, bez prób manipulacji.
Zaangażowanie: zamień sprzedawanie w swoją pasję
Nikt nie lubi kontaktu ze sprzedawcą, który do pracy przyszedł za karę i tylko czeka na zakończenie dniówki. O wiele lepsze efekty osiągają ci handlowcy, którzy czerpią frajdę ze swojego zajęcia. Jeśli więc potrafisz opowiadać o produkcie i ofercie z pasją i zaangażowaniem, to sukces sprzedażowy masz już niemal w kieszeni. Najlepiej jest zatem zatrudnić się w firmie, której profil jest zgodny z twoim hobby.
Kreatywność: sprzedaż na sto sposobów
Współczesny klient bywa już odporny na klasyczne techniki sprzedaży. W rywalizacji na najlepsze wyniki wygra więc ten handlowiec, który potrafi sprzedawać nieszablonowo. Czasami wystarczy zmiana w sposobie ekspozycji towaru czy modyfikacja standardowej formułki sprzedażowej, aby autentycznie zainteresować klienta i wpłynąć na jego chęć dokonania zakupu.
Pewność siebie: nie daj się zagadać
Zdarzą się oczywiście i tacy klienci, którzy będą chcieli pokazać swoją wyższość – poprzez udowodnienie twojej niekompetencji. Przydatną cechą sprzedawcy jest więc wysoka samoocena, przekładająca się na pewność siebie. Wystrzegaj się wchodzenia w polemikę, ale nie bądź potulny, gdy klient ewidentnie się myli.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.