reklama

Kodowanie dla początkujących: Jakie umiejętności rozwija nauka programowania u dzieci?

Opublikowano:
Autor:

Kodowanie dla początkujących: Jakie umiejętności rozwija nauka programowania u dzieci? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

LifestyleRozwijające się nowe technologie w coraz większym stopniu są przyswajane przez nasze dzieci. Jest to oczywiście objaw pozytywny. Z drugiej jednak strony zjawisko to może niekorzystnie wpływać na dzieci, jeżeli mają dostęp do nowoczesnych urządzeń bez ograniczeń i jakiegokolwiek nadzoru. Dlatego nauka kodowania powinna zostać uwzględniona w podstawie programowej szkół podstawowych. Tymczasem lukę tę zapełnia edukacja pozaszkolna. Jakich umiejętności nabywają korzystające z niej dzieci?

Znaczenie i specyfika wiedzy programistycznej

Ewolucja nowoczesnych technologii przebiega bardzo szybko. Wciąż pojawiają się nowe, a to sprawia, że osoby, które wybrały ścieżkę zawodową programisty, muszą nieustannie się dokształcać. Masa lektury i śledzenie wszystkich nowości wymagają koncentracji, wytrwałości, cierpliwości, a nade wszystko – chęci permanentnego wysiłku umysłowego.

Wiedza programistyczna przydaje się w różnych dziedzinach życia, a potrzeba jej posiadania jest we współczesnej rzeczywistości coraz ważniejsza. Dzięki dynamicznemu rozwojowi nowoczesnych technologii pojawiają się coraz bardziej innowacyjne możliwości i rozwiązania, z których jednak należy korzystać w sposób odpowiedzialny. Ta zasada powinna przyświecać jako główna nauczycielom, przekazującym wiedzę informatyczną, w tym programistyczną, uczniom w szkołach. Zatem nauka programowania dla dzieci powinna wejść na stałe do szkół wraz z nauką świadomego i odpowiedzialnego korzystania z dobrodziejstw nowoczesnej technologii.

 

Rozwój kreatywności i logicznego myślenia

Nauka kodowania dla dzieci, poza jak najgłębszym opanowaniu danego języka programowania, umożliwia rozwinięcie innych, równie przydatnych umiejętności. Przede wszystkim buduje wyobraźnię; dziecko, poznając poszczególne komendy i algorytmy, próbuje zaprojektować np. grafikę lub animację, początkowo bardzo prostą, z czasem przechodząc do bardziej skomplikowanych. Musi jednak iść to w parze z logicznym myśleniem – umiejętnością określania zależności, jakie wynikają z podejmowanych działań na algorytmach i dokładnego zaplanowania ich działania. To z kolei wymaga umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego, będącego elementem myślenia logicznego.

Kreatywność rozwija się u dziecka, kiedy zamierza ono np. stworzyć własną grę komputerową z określonymi bohaterami (postaciami). Zaczyna się zastanawiać, jak daną postać ożywić i jaką sekwencję działań musi w tym celu zastosować. Kreatywność i równolegle logiczne myślenie to bardzo cenne połączenie cech, przydatne nie tylko w programowaniu.

 

Cierpliwość i wytrwałość

Nauka kodowania wymaga posiadania obu tych cech i im dziecko szybciej je w sobie ukształtuje, tym lepiej. Procedury, wchodzące w skład danego zadania, muszą być wykonane zgodnie z założeniami, w przeciwnym razie program nie będzie działał. Jeżeli zdarzy się popełnienie błędu – należy go odszukać i poprawić. Niekiedy poszukiwanie błędu trwa dłużej, niż pisanie samego algorytmu, ale odnalezienie go sprawia satysfakcję często większą niż ułożenie całości. Dążenie do osiągnięcia celu bywa pełne niespodzianek, uczy pokory, cierpliwości i wytrwałości.

Przy tej okazji dziecko nabiera przekonania, że nie ma niczego złego w popełnianiu błędów, o ile potrafimy wyciągać z nich wnioski i podejmować kolejne próby. Jednym z najważniejszych wniosków jest zaniechanie pośpiechu w tworzeniu nowego kodu. Pośpiech przy programowaniu jest zdecydowanie niewskazany, bowiem praca ta wymaga skupienia i uwagi. Przyswojenie sobie tej zasady ułatwi dziecku zarządzanie własnym czasem podczas tworzenia kolejnych algorytmów w taki sposób, aby ustrzec się następnych błędów.

 

Gdzie uczyć dziecko?

Mały Inżynier jest wiodącą na rynku edukacyjnym firmą, prowadzącą pozalekcyjne zajęcia dla dzieci, między innymi z programowania, elektroniki i robotyki. Funkcjonuje na rynku od 2008 roku. Centrala znajduje się w Poznaniu, natomiast filie działają w Szczecinie, Białej Podlaskiej, Pile, Siedlcach, Świnoujściu i Warszawie. Zajęcia prowadzone są także online dla wszystkich, dla których dojazd do placówki jest utrudniony lub niemożliwy. Pełna oferta znajduje się na stronie malyinzynier.pl.

Profesjonalna kadra pedagogiczna uczy kodowania dzieci w wieku od 5 do 15 lat, oczywiście z podziałem na grupy wiekowe, a także pod względem zaawansowania. Najmłodsi kursanci uczą się kodowania w języku internetowym Scratch, który oferuje duże możliwości, włącznie z uzyskaniem efektów dźwiękowych.

Podczas ferii zimowych i wakacji letnich oferowane są zajęcia całodzienne z pełnym wyżywieniem i opieką; rodzice, którzy nie mogą wziąć w tym czasie urlopu, mogą zawozić dziecko rano i odbierać po południu. Placówki są czynne w godzinach od 7.00 do 17.00.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy