reklama

Zarządzanie pokoleniem Z – wyzwania i najlepsze praktyki dla menedżerów

Opublikowano:
Autor:

Zarządzanie pokoleniem Z – wyzwania i najlepsze praktyki dla menedżerów - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

LifestyleJesteśmy świadkami kolejnej zmiany pokoleniowej na ryku pracy. Do firm coraz liczniej przychodzą przedstawiciele generacji Z, co rodzi pewne obawy wśród pracodawców. Czy są słuszne? Oto największe wyzwania, jakie stoją przed kadrą zarządzającą i przykłady najlepszych praktyk, które pozwolą stworzyć silny i zaangażowany zespół wielopokoleniowy.

3 największe wyzwania w zarządzaniu pokoleniem Z

1. Odrzucenie autorytetów

Dla „Zetek” kluczowa jest partnerska relacja zarówno ze współpracownikami, jak i kadrą zarządzającą. Nie uznają narzuconych z góry autorytetów, oczekując, że osoba, która pełni funkcję lidera, rzeczywiście nim jest (nie tylko na papierze). To duże wyzwanie dla managerów, którzy muszą stanąć na wysokości zadania, jeśli chcą zasłużyć na szczere oddanie i zaufanie pracowników.

2. Zależność technologiczna

Generacja Z jest nazywana pokoleniem cyfrowym. „Zetki” korzystają z nowych technologii w sposób intuicyjny, co w pewnych sytuacjach jest oczywiście zaletą, jednak nadmierna zależność od technologii, którą przejawiają Zoomerzy, może negatywnie wpłynąć na efekty pracy, powodując problemy ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy czy kłopoty w komunikacji niezapośredniczonej.

3. Duża autonomia

„Zetki” przy wyborze miejsca pracy zwracają dużą uwagę na styl zarządzania w organizacji. Przedstawiciele najmłodszego pokolenia na rynku pracy nie uznają micromanagmentu, który polega na sprawowaniu bezpośredniego nadzoru nad każdym, nawet najdrobniejszym, powierzonym pracownikowi zadaniem. Oczekują, że pracodawca obdarzy ich zaufaniem i zapewni dużą autonomię w działaniu. Dotyczy to m.in. sposobu raportowania czy wyboru godzin pracy. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://hrk.pl/pl/baza-wiedzy/artykuly-eksperckie/nowoczesne-pokolenie-z-na-rynku-pracy-oczekiwania-i-wyzwania-dla-managerow

3 najlepsze praktyki zarządzania Generacją Z

1. Transparentna komunikacja

Zadbaj o jasny i zwięzły sposób komunikacji w firmie. Pamiętaj, że przedstawiciele pokolenia Z są przyzwyczajeni do natychmiastowego feedbacku. Dostarczanie na bieżąco informacji zwrotnej dotyczącej ich pracy z pewnością zostanie docenione.

2. Praca oparta na celach

Wyznaczaj cele, które są SMART, czyli: konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i możliwe do osiągnięcia w konkretnym czasie. Przedstawiciele pokolenia Z nie chcą wykonywać pracy, która w ich przekonaniu nie ma większego sensu, dlatego warto im go wskazać, aby wpłynąć na ich zaangażowanie.

3. Elastyczność

„Zetki” szukają pracy, którą będą mogły w łatwy sposób pogodzić z życiem prywatnym. Dlatego pracodawca powinien stworzyć takie środowisko pracy, które umożliwi także realizację własnych pasji. Mogą to być elastyczne godziny pracy, praca zdalna czy hybrydowa, a nawet workation czy dodatkowe dni urlopowe.

4. Mentoring i możliwość rozwoju

Pokolenie Z doskonale wie, że nieustanne podnoszenie kompetencji to droga do rozwoju, awansu i lepszych zarobków. Dlatego firma, która chce być atrakcyjna dla pracowników młodego pokolenia, powinna zapewnić zatrudnionym możliwość zdobywania nowych umiejętności, np. poprzez szkolenia wewnętrzne czy business coaching. Oczekiwania „Zetek” i idące za tym wyzwania dla managerów wpłyną na zmiany w wielu organizacjach. Kluczem do skutecznego zarządzania zespołem składającym się z Zoomerów jest zrozumienie, że każde pokolenie ma nieco inne spojrzenie na świat, a w związku z tym inne potrzeby i oczekiwania, również względem pracy zawodowej. Wyjście im naprzeciw może być pomocne w budowaniu długotrwałych relacji i osiąganiu sukcesów.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy