reklama
reklama

Prawo po stronie dłużników. Nowe regulacje już obowiązują

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Prawo po stronie dłużników. Nowe regulacje już obowiązują - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światRosnąca liczba przejęć długów i coraz bardziej agresywne działania firm windykacyjnych skłoniły ustawodawcę do zmian. Od lutego 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które mają realnie wzmocnić ochronę konsumentów zmagających się z obsługą zadłużenia – szczególnie wtedy, gdy ich zobowiązania trafiają w ręce zewnętrznych firm.
reklama

Nowe przepisy chronią dłużników. Firmy windykacyjne pod lupą KNF

Nowelizacja ustawy dotyczącej obsługi kredytów i nabywania wierzytelności wprowadza rewolucyjne zmiany na rynku finansowym. Od teraz konsumenci mają większą ochronę, a firmy windykacyjne muszą działać zgodnie z nowymi, ściślejszymi zasadami.

Profesjonalna obsługa długów – obowiązkowa

Nowe przepisy nakładają na firmy kupujące wierzytelności obowiązek przekazania obsługi zadłużenia do wyspecjalizowanego podmiotu. Instytucje te, nawet jeśli korzystają z podwykonawców, muszą posiadać stosowne zezwolenia i podlegają bezpośredniemu nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.

reklama

Celem tych zmian jest wyeliminowanie z rynku nieetycznych praktyk i nieuczciwych firm windykacyjnych. Nowe regulacje mają chronić dłużników przed presją psychiczną i naruszaniem dóbr osobistych.

Jasne zasady windykacji. Koniec z nękaniem

Działania firm windykacyjnych zostały objęte standardami opartymi na uczciwości, dobrej wierze i wysokim poziomie profesjonalizmu. Zakazane zostały wszelkie formy manipulacji, wprowadzania w błąd, a także stosowania nacisków wobec konsumenta.

Kontakt z klientem musi być przejrzysty i zrozumiały. Firmy są zobowiązane do udzielania jasnych informacji, bez używania niejednoznacznych komunikatów czy wywierania nieuzasadnionej presji.

reklama

Rzecznik Finansowy pomoże w sporze z firmą windykacyjną

Jednym z najważniejszych elementów reformy jest rozszerzenie uprawnień Rzecznika Finansowego. Od teraz może on wspierać konsumentów nie tylko w sporach z bankami czy ubezpieczycielami, ale także z firmami windykacyjnymi.

Jeśli reklamacja złożona przez klienta nie przyniesie efektów, możliwe jest zwrócenie się o interwencję do Rzecznika. Jego działania obejmują m.in. mediacje, udział w postępowaniach sądowych, a w razie konieczności – złożenie skargi nadzwyczajnej.

reklama

Pełna informacja to podstawa ochrony konsumenta

Nowelizacja stawia na transparentność. Klienci muszą być dokładnie poinformowani o tym:

  • kto przejął ich zobowiązanie,

  • jak wygląda procedura reklamacyjna,

  • gdzie można zgłaszać skargi.

  • Te informacje powinny być przekazane w prosty, zrozumiały sposób – szczególnie z myślą o osobach starszych czy mających trudności z poruszaniem się w zawiłościach sektora finansowego. Rzecznik Finansowy przygotował również gotowe formularze, które można znaleźć na jego stronie internetowej.

    reklama

    Rzecznik wspiera nie tylko zadłużonych

    Zakres działań Rzecznika Finansowego jest znacznie szerszy. Pomoc uzyskają także osoby mające problemy z:

    • ubezpieczeniami,

  • produktami emerytalnymi,

  • usługami bankowymi,

  • instrumentami finansowymi.

  • Rzecznik może dołączać do spraw sądowych jako strona wspierająca interes publiczny, a w skrajnych przypadkach – wnieść pozew lub skargę nadzwyczajną.

    Ministerstwo Finansów będzie obserwować skutki reformy

    Resort Finansów zapowiada bieżący monitoring wprowadzonych rozwiązań. Analizowane będą zarówno skutki rynkowe, jak i efektywność systemu ochrony konsumenta. Ministerstwo nie wyklucza dalszych modyfikacji, jeśli pojawią się nieprawidłowości.

    Warto podkreślić, że omawiane zmiany nie mają związku z programem wakacji kredytowych. Nowelizacja dotyczy obsługi wierzytelności i regulacji działań zewnętrznych firm windykacyjnych.

    Eksperci: to zmiana, na którą czekaliśmy

    Specjaliści rynku finansowego zgodnie twierdzą, że zmiany są potrzebne i długo wyczekiwane. Jak zaznaczają:

    „Nowelizacja ustawy wprowadza bardziej zrównoważony system, w którym kredytobiorcy nie są pozostawieni sami sobie w starciu z profesjonalnymi podmiotami specjalizującymi się w odzyskiwaniu należności”.

    To może być przełom, szczególnie dla osób, które dotychczas nie miały możliwości skutecznej obrony swoich praw w kontaktach z firmami windykacyjnymi.

    reklama
    reklama
    Artykuł pochodzi z portalu portalplock.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)

    Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo