Przez wiele lat najwięcej problemów konsumentów dotyczyło głównie reklamacji ubrań i butów. Ale w przypadku Płocka to się zmienia.
- W ostatnich latach regularnie odnotowujemy spadek liczby spraw związanych z obuwiem czy odzieżą, w których wartość jest niższa niż 200 zł. Na wyrównanym poziomie w porównaniu z ubiegłymi latami utrzymują się reklamacje obuwia o wartości powyżej 400 zł, 500 zł i dotyczą zazwyczaj dużych sieci handlowych, z którymi konsument nie może sobie poradzić samodzielnie w dochodzeniu roszczeń - usłyszeliśmy w Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Płocku.
Problemy konsumentów w Płocku
Okazuje się, że w 2023 r. zdecydowana większość spraw, które wpływają do rzecznika, dotyczy pewnego rodzaju usług.
- Są to wszelkiego rodzaju usługi remontowe - remont mieszkania, usługi związane z montażem okien, drzwi, bram garażowych, czy ogrodzeń przed posesjami - wyliczają w Biurze. - Duża jest także liczba spraw dotyczących reklamacji sprzętu agd, rtv, telefonów i smartwatchy, biżuterii.
Na początku br. nastąpiłą zmiana ustawy o prawach konsumenta, zmienił się również charakter reklamacji dotyczących umów poza lokalem. Obecnie konsumenci nie domagają się jedynie zwrotu wpłaconych środków, częściej chcą uznania umowy za nieważną, z uwagi na niezgodne z prawem pobranie od konsumenta środków przed upływem okresu na odstąpienie od umowy.
Tego typu sprawy coraz częściej trafiają do Biura Rzecznika, a Rzecznik w takiej sytuacji oprócz wystąpienia do przedsiębiorcy reaguje również kierując do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów. Po to, by zapobiec na płockim rynku tego typu praktykom.
Bywa, że nie uda się polubownie rozwiązać problemu reklamacji.
- W sprawach z zakresu przepisów konsumenckich coraz rzadziej konsumenci decydują się na sprawę sądową. Wynika to głównie z tego, że przedmiot sprawy jest niewielkiej wartości oraz obawiają się oni czasu trwania procesu sądowego - wyjaśniają w Biurze.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Gdzie się zwrócić o pomoc?
W dużej części spraw w toku postępowania sądowego konieczne jest powołanie biegłego celem oceny i wydania opinii, co często wymaga czasu oczekiwania oraz pochłania dodatkowe koszty. Z tych względów każda sprawa jest rozważana indywidualnie, ale jeżeli konsument wyraża wolę dalszego kontynuowania sprawy na drodze sądowej, rzecznik przygotowuje dla konsumenta pozew wraz z niezbędną dokumentacją.
Nie są to jednak częste przypadki.
- W tym roku, do końca października, na wniosek konsumentów przygotowano 7 pozwów, sprawy pozostają w toku. Liczba ta wzrosła w porównaniu z okresem pandemii, gdzie konsumenci znacznie rzadziej decydowali się na skierowanie sprawy do sądu, dla porównania w latach 2021 -2022 r. były to 3-4 pozwy - wyliczają w Biurze.
Gdzie się można zgłosić po radę?
Pomoc w zakresie uzyskania porady, czy złożenia wniosku o podjęcie interwencji w sprawie mieszkańcy Płocka mogą uzyskać Urzędzie Miasta Płocka - Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów, al. Piłsudskiego 6, II piętro, tel. 24 367 15 81.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.