reklama
reklama

Problemy po zakupie odzieży i obuwia? To już raczej przeszłość, jest nowy "lider" w reklamacjach

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Problemy po zakupie odzieży i obuwia? To już raczej przeszłość, jest nowy "lider" w reklamacjach - Zdjęcie główne

foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości GostyninRośnie liczba spraw, z którymi mieszkańcy Płocka zwracają się do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów, co nie dziwi po okresie lockdownu i pandemii. Jednak zakres spraw jest o wiele szerszy, a sprawy bardziej skomplikowane.
reklama

Przez wiele lat najwięcej problemów konsumentów dotyczyło głównie reklamacji ubrań i butów. Ale w przypadku Płocka to się zmienia.

- W  ostatnich latach regularnie odnotowujemy spadek liczby spraw związanych z obuwiem czy odzieżą, w których wartość jest niższa niż 200 zł. Na wyrównanym poziomie w porównaniu z ubiegłymi latami utrzymują się reklamacje obuwia o wartości powyżej 400 zł, 500 zł i dotyczą zazwyczaj dużych sieci handlowych, z którymi konsument nie może sobie poradzić samodzielnie w dochodzeniu roszczeń - usłyszeliśmy w Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Płocku.

Problemy konsumentów w Płocku

Okazuje się, że w 2023 r. zdecydowana większość spraw, które wpływają do rzecznika, dotyczy pewnego rodzaju usług.

reklama

- Są to wszelkiego rodzaju usługi remontowe - remont mieszkania, usługi związane z montażem okien, drzwi, bram garażowych, czy ogrodzeń przed posesjami - wyliczają w Biurze. - Duża jest także liczba spraw dotyczących reklamacji sprzętu agd, rtv, telefonów i smartwatchy, biżuterii.

Na początku br. nastąpiłą zmiana ustawy o prawach konsumenta, zmienił się również charakter reklamacji dotyczących umów poza lokalem. Obecnie konsumenci nie domagają się jedynie zwrotu wpłaconych środków, częściej chcą uznania umowy za nieważną, z uwagi na niezgodne z prawem pobranie od konsumenta środków przed upływem okresu na odstąpienie od umowy.

Tego typu sprawy coraz częściej trafiają do Biura Rzecznika, a Rzecznik w takiej sytuacji oprócz wystąpienia do przedsiębiorcy reaguje również kierując do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów. Po to, by zapobiec na płockim rynku tego typu praktykom.

reklama

Bywa, że nie uda się polubownie rozwiązać problemu reklamacji.

- W sprawach z zakresu przepisów konsumenckich coraz rzadziej konsumenci decydują się na sprawę sądową. Wynika to głównie z tego, że przedmiot sprawy jest niewielkiej wartości oraz obawiają się oni czasu trwania procesu sądowego - wyjaśniają w Biurze.

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Gdzie się zwrócić o pomoc?

W dużej części spraw w toku postępowania sądowego konieczne jest powołanie biegłego celem oceny i wydania opinii, co często wymaga czasu oczekiwania oraz pochłania dodatkowe koszty. Z tych względów każda sprawa jest rozważana indywidualnie, ale jeżeli konsument wyraża wolę dalszego kontynuowania sprawy na drodze sądowej, rzecznik przygotowuje dla konsumenta pozew wraz z niezbędną dokumentacją.

reklama

Nie są to jednak częste przypadki.

- W tym roku, do końca października, na wniosek konsumentów przygotowano 7 pozwów, sprawy pozostają w toku. Liczba ta wzrosła w porównaniu z okresem pandemii, gdzie konsumenci znacznie rzadziej decydowali się na skierowanie sprawy do sądu, dla porównania w latach 2021 -2022 r. były to 3-4 pozwy - wyliczają w Biurze.

Gdzie się można zgłosić po radę?

Pomoc w zakresie uzyskania porady, czy złożenia wniosku o podjęcie interwencji w sprawie mieszkańcy Płocka mogą uzyskać Urzędzie Miasta Płocka - Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów, al. Piłsudskiego 6, II piętro, tel. 24 367 15 81.

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu portalplock.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama