W tym roku ze względu na pandemię COVID-19 wielu konsumentów zapewne będzie decydowało się na zakupy przez internet i korzystanie z przygotowanych promocji w sieci, gdzie sprzedawcy przygotowują się na Cyber Monday.
- Black Friday i Cyber Monday to okazje nie tylko do zakupów w Polsce, ale i poza nią. Prawa e-konsumenta są w całej UE jednolite - podkreśla Miejski Rzecznik Konsumentów Izabela Prądzyńska. - Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich. Dlatego trzeba uważać, których sprzedawców wybieramy.
Prawo do reklamacji przysługuje konsumentowi zawsze niezależnie, czy zrobił zakupy stacjonarnie, czy on-line. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia towaru okazał się wadliwy – należy złożyć pisemną reklamację do sprzedawcy. Można żądać naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
- Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem. Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji w ustawowym terminie - dodaje rzecznik konsumentów.
Należy pamiętać, że podczas zakupów stacjonarnych, np. w galeriach handlowych nie przysługuje nam prawo zwrotu czy wymiany, jeśli jesteśmy niezadowoleni z zakupu. Możliwość taką daje nam jedynie praktyka handlowa i regulamin sklepu określony przez każdy sklep indywidualnie. Dlatego warto pytać sprzedawcę przed zakupem – czy mam prawo zwrotu/wymiany i w jakim terminie?
Produkt kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Trzeba tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić kupującemu wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje).
Uwaga: nie wszystkie produkty kupione przez internet można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:
- artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
- rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem, mebli z wybranym wzorem lub tapicerką,
- płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie zostało naruszone po dostarczeniu,
- biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
W przypadku pytań, wątpliwości lub problemów w zakresie przepisów konsumenckich poradę można uzyskać, kontaktując się z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka, telefon 24 367-15-81.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.