Reklama

Reklama

Banki zwrócą pieniądze. Sprawdź, czy się załapiesz

Opublikowano: pt, 16 lut 2018 07:00
Autor:

Banki zwrócą pieniądze. Sprawdź, czy się załapiesz - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Niepokojące sygnały dochodziły w ostatnim czasie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Karty debetowe, które zgodnie z umową miały być darmowe pod warunkiem dokonania transakcji na określoną kwotę lub ilość, okazały się takie nie być. UOKiK postanowił zweryfikować, czy rzeczywiście posiadanie karty za 0 zł pokrywa się z rzeczywistością i skontrolował 18 banków. Część z nich zwróci swoim klientom pieniądze.

Reklama

Niepokojące sygnały dochodziły w ostatnim czasie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Karty debetowe, które zgodnie z umową miały być darmowe pod warunkiem dokonania transakcji na określoną kwotę lub ilość, okazały się takie nie być. UOKiK postanowił zweryfikować, czy rzeczywiście posiadanie karty za 0 zł pokrywa się z rzeczywistością i skontrolował 18 banków. Część z nich zwróci swoim klientom pieniądze.

Mimo, że konsumenci dokonywali transakcji na określoną w umowie kwotę lub ilość i nie powinni mieć naliczanych opłat za kartę debetową, to jednak nie we wszystkich bankach miało to swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości. A wszystko przez datę zaksięgowania operacji. Jeśli klient dokonał takiej transakcji pod koniec miesiąca, to operacje te często księgowane były w miesiącu następnym. Stąd to całe zamieszanie. W związku z sygnałami docierającymi do UOKiK, prezes urzędu sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13.

- Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W wyniku kontroli okazało się, że pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu. Były to placówki: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao. Sześć natomiast dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania - BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank. W Alior Banku zaś nadal toczy się postępowanie.

W tych bankach natomiast wydano decyzję o zwróceniu konsumentom opłat za kartę: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Ponadto w placówkach tych zadecydowano o zmianie modeli rozliczania transakcji.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (4)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.