Są młodzi, zdolni i... bogaci jeszcze nie, ale jeśli nadal będą robić takie postępy, to kto wie? Uczniowie gimnazjum nr 2 konstruują na zajęciach mechatroniki roboty własnego pomysłu, a 6 z nich bierze dodatkowo udział w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez firmę Intel, i to już z jednym małym sukcesem na koncie.
Przygoda z zajęciami mechatroniki rozpoczęła się w szkole 4 lata temu - Przystąpiliśmy do projektu finansowanego ze środków unijnych pod nazwą “Mechatronika jako praktyczne zastosowanie innowacyjnej myśli i działań uczniów gimnazjów dla edukacji i budowy przyszłych kadr inżynieryjno-technicznych” - wyjaśnia Mateusz Lewandowski, nauczyciel przedmiotu z gimnazjum nr 2. - Dzięki temu otrzymaliśmy 6 zestawów mechatronicznych i komplet materiałów dydaktycznych, a nasi podopieczni brali ponadto udział w Międzynarodowych Zawodach Robotów “Sumo Challenge” w Łodzi. W projekt zaangażowane były dwa roczniki uczniów, natomiast obecnie realizujemy mój autorski program nauczania mechatroniki, który jest połączeniem zasad programowania z konstruowaniem robotów. Jeden zestaw mechatroniczny potrzebny do zbudowania robota jest wart ok. 2 tysięcy złotych. - Można to trochę porównać do zabawy LEGO Technics – kontynuuje Lewandowski. - Wszystkie elementy przypominają zresztą klocki, ale z tą różnicą, że są wykonane z elementów trwałych: metalowych, żelaznych, jest trochę przewodów i elektroniki, bo mamy również układy scalone, płytę główną i oczywiście silniczki połączone z koszykiem na baterie. Roboty są zdalnie sterowane: podłączając czujnik bluetooth do komputera, tabletu, telefonu, można nimi bez problemu kierować. Do skonstruowania robota potrzebna jest jeszcze wiedza z zakresu programowania. - Uczyliśmy się jej, wykorzystując program “Prophio”, w którym uczniowie budowali algorytmy. Nie jest to trudne, ale ma za zadanie stymulować młodzież pod kątem nabywania różnych umiejętności w świecie wirtualnym, które mogą im się przydać w “realu”, mówiąc w skrócie: robotem można sterować zdalnie albo automatycznie, np. programując dla niego trasę, po jakiej ma się poruszać – nad tym m.in. pracujemy. To niejedyne osiągnięcie gimnazjalistów. Szkolna grupa programistów złożona z 6 uczniów jako jedna z 30 w całej Polsce zakwalifikowała się do II etapu konkursu organizowanego przez firmę Intel. - Naszym zadaniem jest teraz stworzenie interaktywnej planszy do gry według autorskiego pomysłu, który został wyróżniony w I etapie, dzięki czemu każdy, kto z niej skorzysta, będzie mógł uczyć się programowania za pomocą zabawy - mówi Samuel Jędrzejewski z III a. - Musimy ją przygotować do 10 czerwca, więc nie ma na to zbyt wiele czasu, ale jesteśmy już w połowie drogi – dodaje kolejny z wyróżnionych uczniów - Mikołaj Rowiński. - Do przygotowania planszy znaleźliśmy już nawet specjalne części, które na szczęście można kupić na miejscu, w Gostyninie, jednak w naszym budżecie brakuje jeszcze na to ok. 400 złotych – uzupełnia. Po zakończeniu budowy uczniowie są zobowiązani do nagrania filmiku, w którym zaprezentują, jak wygląda i jak działa plansza. Grupę pracującą nad jej powstaniem tworzą ponadto: Daniel Wujkowski, Jakub Zaremba, Wiktor Wasielewski i Krystian Gontarek. Gdyby udało im się wygrać cały konkurs, mogą liczyć na indywidualne nagrody oraz 2 tys. złotych, które będą mogli przeznaczyć na wyjazd edukacyjny.