W ramach rządowego programu przez 10 lat miałoby powstać 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. - Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych - ogłosiło Ministerstwo Infrastruktury.
Program budowy 100 obwodnic ogłoszono na lata 2020-2030. Założenia? To poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został zgłoszony do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Kolejnym etapem prac będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko.
- Program określa cele i priorytety inwestycyjne w zakresie budowy obwodnic miast na sieci dróg krajowych. Wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań inwestycyjnych kierowanych do realizacji. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w opublikowanej informacji. - W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.
Dla części obwodnic opracowano dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną. Dla kilkunastu obwodnic ogłoszenie postępowań przetargowych jest planowane jeszcze w 2020 roku. Będą to m.in. obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).
Województwo mazowieckie
Obwodnica Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Planowana data ogłoszenia przetargu to pierwszy kwartał 2024 roku. Celem ma być wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem.
- Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Łącku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a Autostrada A1. Będzie również stanowić uzupełnienie zbudowanej obwodnicy Gostynina. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju - wskazują w Ministerstwie infrastruktury.
Obwodnica Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Także w tym przypadku przetarg planowany jest na pierwszy kwartał 2024 roku, z kolei inwestycja ma pomóc w wyprowadzeniu ruchu tranzytowego odbywającego się DK60.
Obwodnica Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79
Długość: ok. 6,4 km;
Koszt: ok. 198 mln zł;
Jak dodano, są już zapewnione środki na przygotowanie inwestycji, ponadto uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace projektowe znajdują się na ukończeniu. Przetarg planowany jest na drugi kwartał 2020 r, natomiast budowa na lata 2022-2024.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Lipska jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Działanie te jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości bardziej na północ, czyli obejścia Zwolenia. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Lipsku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się z Warszawy. Będzie stanowić również uzupełnienie przebudowanego ciągu drogi wojewódzkiej nr 747.
Obwodnica Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79
Przetarg zapewne w drugim kwartale 2023 r.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 12 i 79. Działanie te jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości - obejścia Lipska. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zwoleniu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 pomiędzy Radomiem a Puławami. Prace nad tym ciągiem również trwają.
Obwodnica Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53
Prowadzone są prace przygotowawcze dla tej obwodnicy w związku z ujęciem jej na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych. Prowadzone są obecnie prace związane z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zakończą się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg planowany w pierwszym kwartale 2023 roku.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Ostrołęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 53 i 61. Zadanie dopełni zamierzone efekty w zakresie realizacji korytarza trasy S61 realizowanej w tym rejonie. Szczególnie istotne będzie również rozładowanie ruchu w kierunku północnym na Mazury, m.in. w sezonie wakacyjnym.
Obwodnica Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61
Długość: ok. 15,2 km;
Koszt: ok. 780 mln zł;
Dla inwestycji prowadzone są prace związane z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, złożony został wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg miałby zostać ogłoszony w ostatnim kwartale 2020 roku, następnie podpisanie umowy w 2021 r., realizacja w latach 2022-2025.
- Podstawowym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 57 i 61. Planowana jest rozbudowa całego przebiegu drogi krajowej nr 61 biegnącej z Warszawy do rozwidlenia z drogą krajową nr 57. Dzięki realizacji inwestycji ruch zostanie wyprowadzony także z sąsiednich miejscowości: Kacice, Kleszewo, Przemiarowo.
Obwodnica Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Przetarg planowany w czwartym kwartale 2023 r.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Siedlec jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 2 i 63. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie i dopełnienie efektu, który zapewnia realizacja autostrady A2. Poprzez realizację tej obwodnicy w ciągu drogi krajowej, wraz z oddaniem autostrady, zmieni się cały układ komunikacyjny miasta, gdzie ruch dalekobieżny i tranzytowy nie będzie wjeżdżał do miejscowości.
Obwodnica Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Przetarg planowany w pierwszym kwartale 2024 r.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 9 z Radomia, w kierunku południowym. Jest ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 oraz węzła znajdującego się przy Radomiu.
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Ogłoszenie przetargu planowane na czwarty kwartał 2023 r.
- Podstawowym celem budowy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 62 i 63. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z autostrady A2..